Seura
Myytäviä tuotteita
Seura > Merikarvia-seuran 10- ja 20-v juhlat

Merikarvia-seuran 10- ja 20-v juhlat

Merikarvia-seura täytti 20 vuotta 2013.
”Imitaattorista vuoden huvitusherra.” 20-vuotista taivaltaan juhliva Merikarvia-seura julisti vuoden huvitusherraksi Pertti Kankaan.
Seuran puheenjohtaja, kotiseutuneuvos Jorma Rinne totesi Kankaan olevan monipuolinen taiteen ja kotiseututyön tekijä.

Seura julkaisi seuran oman viirin, jonka laadinnassa oli koko hallitus mukana päättämässä Heikki Hakosalon luonnosten pohjalta uuden viirin, jossa meri, karut peltomaisemat ja silakkapytty kertovat kalan ja puun korkeasta jalostusasteesta. Merikarvian Joululehti ja Kerttu Pollarin murrekirjat ovat olleet mukana alusta alkaen edistämässä kotiseututyötä. Juhlaan toi tervehdyksensä Suomen Kotiseutuliitosta Markku Monnonen ja kunnasta kunnanjohtaja Pentti Ala-Luopa. Tilaisuuden juonsi Tuula Ruoppa-Salo. Musiikista vastasivat Merikarvian Nuorisopuhaltajat, Merikarvian mieslaulajat ja Pekka Luoma.

Ensimmäiset seuran viirit saivat seuraavat jäsenemme:
Vesa Heikkilä, Jorma Peltoniemi, Ritva Karipalo, Liisa Manninen, Jorma Rinne, Rauno Ruissalo, Osmo Silto ja Pauli Pihlajamäki.

Merikarvia-seura täytti 10 vuotta 2003,
kirjoitus Merikarvian Joululehdessä 2003, sivulla 52 sihteeri Irma Vanamon laatimana:

Vanhan yhteiskoulun Sali täyttyi yleisöstä 1.6.2003, kun seura juhli 10-vuotista olemassaoloaan. Seura tarjosi täytekakkukahvituksen. Kotiseutuhenkinen tilaisuus alkoi Altti Mäntylän juontaessa juhlan. Nuorisopuhaltajat esiintyivät, Kannelkuoro lauloi ja senioritanhuajat näyttivät osaamistaan. Puheenjohtaja Jorma Rinne palautti yleisön mieleen seuran perustamishetken vuoteen 1993, jolloin seura perustettiin Vanha-Heikkilän salissa. Juhlavuotena ilmestyi maisteri Matleena Pekkasen teos: Rantahuoneita ja rääkipaatteja ensin 1 000klp painoksena ja heti perään uudella 1 000kpl painoksena. Leader raha auttoi sen toteutuksessa keskeisenä. Joululehti ja Merikarvia viikon tapahtumat ovat olleet seuran keskeisessä osassa koko toiminnan ajan. Huvitusherraksi valittiin huvitusrouva Mirelle Kallioinen.

Merikarvia lehti huomioi seuran juhlavuoden 2003 hyvin. Kesälehdessä 22.5.2003 toimittaja Kristiina Dyer otsikoi: ” Merikarvia-seura juhlii kymmenvuotista taivaltaan julkaisemalla kotiseutukirjan” Rantahuoneita ja rääkipaatteja -teos antaa paikkakunnasta monipuolisen kuvan. Seura valitsi juhlapaikaksi yhteiskoulun. Juhlassa julkistettiin maisteri Matleena Pekkasen kirjoittama yllä jo mainittu teos. Kirja kertoo merellisestä Merikarviasta ja kirja sisältää hyviä värivalokuvia. Teos toi seuran jäsenille ja erityisesti sen hallitukselle satojen tuntien työrupeaman. Kirjan toimikuntaa kuulivat Kerttu Pollari, Jorma Rinne ja Nina Merilahti. Kirjan koko aineisto joutui varkaiden käsiin kirjapainossa, joka aiheutti lisätyötä ja harmia. Teos on 176 -sivuinen. Irma Vanamo kertasi seuran syntymisen syyt todetessaan, että paikkakunnalla tarvittiin kotiseutuihmisiä museoiden hoivaamiseen ja esineistön kartoittamiseen ja kulttuuritapahtumien järjestämiseen. Asiaa vei eteenpäin kulttuuri-opistolautakunnan puheenjohtaja Altti Mäntylä ja säännöt seuralle muokkasi varatuomari Lauri Hakosalo. Kunnanjohtaja Pentti Ala-Luopa on ollut seuran innokas tukija. Seura on painottanut koko olemassaolonsa ajan kotiseututyön merkitystä, Merikarvian joululehden vuosittaiseen toimittamiseen, museoesineiden keräämiseen ja jokakesäisen Merikarvia-viikon pitämiseen sekä perinnekeruuseen. Kotiseutujuhlaan päättyy sanottu viikko. Kyliin tutustuminen on ollut seuran toiminnassa hyvin tärkeä toimintamuoto. Kerttu Pollarin työpanos on ollut mittava. Häneltä on ilmestynyt Karvialaisittai ja Präiskeitä – kotiseututeokset. Seura pyrkii huolehtimaan museoista parhaan kykynsä ja voimavarojensa mukaisesti.

Merikarvia-lehti kirjoitti 5.6.2003 otsikolla” Merikarvia-seuralla täyden kympin juhla. Rantahuoneita ja rääkipaatteja -kirja julkaistiin syntymäpäivänä. Vanhalle yhteiskoululle oli kerääntynyt juhlasalillinen juhlimaan seuran 10-kymmenvuotista olemassaoloa. Leaderhankkeena toteutettu kirja näki päivänvalon.

Tilaisuudessa huomioitiin huvitusherra palkinnolla Mirelle Kallioinen. Juho Mäkisalosta nimensä saanut huvitusherra nimitys tehdään kerran vuodessa. Joensuusta kotoisin oleva Matleena Pekkanen sai kirjan nro 1 kappaleen. Tauno Koskisen johtama Merikarvian Nuorisopuhaltajat esiintyivät juhlan aluksi. Tilaisuuden juonsi Altti Mäntylä. Puheenjohtaja Jorma Rinne totesi, että meiltä puutuu sadan viimeisen vuoden osalta kotiseutuhistoria. Seura yrittää herättää tuon ajan perinteen vaalimista ja esiintuomista. Koittan Pelimannit esiintyivät juhlassa, ja sen jäsen Heikki Lähteenmäki on ensimmäinen huvitusherra. Muita esiintyjiä olivat Kannelkuoro ja Senioritanssijat. Alakylän Akat, Mirja Lehtinen, Anna-Liisa Hanhilahti, Tuija Vuorela, Kerttu Pollari ja Disa Myntti esiintyivät tunnetulla taidollaan.

Päivitetty 16.2.2016 - Tulostettava versio -