Tämä sivu on tulostettu Merikarvia-seura ry:n internetsivuilta. lauantaina 20.4.2024 klo 6:05

Etusivu > Seura > Menneet tapahtumat ja hankkeet > Kotiseutuillat > Merimiesilta 14.9.2016

Merimiesilta 14.9.2016

Mainio merimiesilta valtuustosalissa
Merikarvia-seura jatkoi 14.9.2016 kotiseutuiltojaan runsaan yleisön seuratessa uutta aihekokonaisuutta ”merikarvialaiset maailman merillä”. Tilaisuutta varten Jukka Uusitalo ja Antti Yli-Knuussi olivat yhdessä koonneet luettelon merikarvialaisista merimiehistä, jossa oli nimeltä mainittu yli sata mereltä ansionsa saanutta miestä. Illan alustajina olivat Raimo Virtanen alkuaan kotoisin Värenmäeltä, Pentti Kuusinen merenrannasta Krookasta ja Jukka Anttila Värenmäeltä, kaksi ensin mainittua asuvat tänään paikkakunnan ulkopuolella. Illan luennoitsijat kertoivat hyvin monipuolisesti merimiehen elämästä. Selväksi tuli, että Rauman merikoulusta, nykyisin Rauman Merenkulkuopisto, haettiin ammattiin lisäoppia aina merikapteenin tutkintoon saakka. Moni merikarvialainen nuori lähti varsinkin 1950-1960 luvulla heti rippikoulun jälkeen merille ammattia hakemaan, jossa oli siemen seikkailuhalukkuuttakin. Virta merille oli monelle ainoa oikea reitti työhön ja toimeentuloon. Virtasen esityksessä ilmeni vähän yllättäen, että naisia täältä merille ei paljon lähtenyt. Joku tiesi kuitenkin kertoa, että merikarvialainen nainen on edennyt merikapteeniksi asti. Hän on Sari Veneranta. Alkuvuosina paljon laivoilta karkasi merimiehiä, vuosina 1872 - 1875 jopa 800 miestä syystä tai toisesta jätti laivan. Illan aikana jäi paljon vielä kertomatta. Vain ohimennen sivuttiin merikarvialaisia sillinpyytäjiä, joten uusi ilta on aihetta järjestää. Silloin 40 vuotta merillä ollut Kallion Pekkakin pääsee ääneen ja Laaksosen Olavi eli Timmen Osku, jolla tarinoita riittää, niitä on kuultu jo Rantaparlamentissa. Illan aikana kuulijoille tuli selväksi, kuinka tärkeä merenrantakylien asukkaille oli merimiehen ammatti. Tänään se ei taida olla enää aivan niin haluttu ammatti. Siksi tuo aihepiiri on syytä tutkia paremmin.
Merikarvia-seura avaa merimiesjutuista oman sivuston seuran nettisivuille, jossa alan ammattilaiset voivat kertoa tarinoita kokemuksistaan.

»Raimo Virtanen muistelee
»Raimo Virtasen puheenvuoro