Tämä sivu on tulostettu Merikarvia-seura ry:n internetsivuilta. perjantaina 19.4.2024 klo 18:13

Etusivu > Seura > Menneet tapahtumat ja hankkeet > Menneitä hankkeita > Merikarvia-seura ry ja Suomi 100 vuotta

Merikarvia-seura ry ja Suomi 100 vuotta

Jukka-Pekka Kulosaari 10.04.2016
Merikarvia-seura ry ja Suomi 100 vuotta
Merikarvia-seuran työryhmä suunnittelee ”Suomi 100 vuotta”-tapahtumaan Krookkaan Vanhan Savun läheisyyteen noin 6 metriä korkean teoksen. Teos ilmentää Merikarvian ja Suomen historian eri vaiheita.
Jääkaudesta seuraavaa luonnon tapahtumaa maankohoamista ja muita historian tapahtumia tuodaan esiin teoksen rakenteilla ja oheisessa olevassa tiedotustaulussa. Teoksen vaakasuorat palkit kertovat veden korkeuden historian erivaiheissa, alkaen noin 1300-luvulta, jolloin Merikarvia mainitaan ensimmäisen kerran kirjallisessa muodossa sen aikaisella nimikkeellä.
Maankohoaminen on suurinta Perämerellä noin 90 cm sadassa vuodessa, Merikarvian kohdalla se on vajaat 70 cm sadassa vuodessa. Ympäristössä maankohoaminen näkyy rantaviivan siirtymisenä, ranta- kosteikkojen kuivumisina, uusien karien ja saarien syntymisinä, sekä veneväylien madaltumisina.
Suunnitelma etenee siten, että teos voidaan pystyttää vuoden vaihteessa 2017. Tänä vuonna Suomi täyttää 100 vuotta.
Työryhmää vetää Jukka-Pekka Kulosaari, jäsenet ovat Anja Ranta, Risto Lehtonen, Jorma Rinne ja Heikki Hakosalo.