Seura
Merikarvia-seuran 10- ja 20-v juhlat
Merikarvia-seuran 30-vuotis juhla
Myytäviä tuotteita
Seura > Merikarvian kylätaulut ja maankohoamismerkki > Lauttijärvi sai oman kylätaulun

Lauttijärvi sai oman kylätaulun

Lauttijärven kylän historia kuvin ja sanoin aina vakituisen asutuksen alusta nykypäiviin asti avautuu paljastetussa kylätaulussa. Kotiseutuneuvos Jorma Rinne on merikarvialaisen historian asiantuntijana koonnut kattavan kokoelman kylän historiasta. Vanhojen karttojen ja historiallisten kirjoitusten ansiosta kylätaulu avaa vieraallekin selkeän kuvan pienestä, mutta elinvoimaisesta maalaiskylästä.

”Kivikauden asutusta kylässä ja lähialueella on ollut jo 4 000 vuotta sitten. Stupilan veljekset, Urbanus ja Hindrik, saivat torpanoikeudet, ja siitä on kulunut 350 vuotta. Tästä katsotaan vakituisen asutuksen tulleen kylään”, Rinne kertoo.

Maanmittari Olff Mört, useiden kylien kartoittajana, merkitsi kylän rajat pyykkikivillä ja rajalinjoilla jo vuonna 1684. Alueesta tehtiin kartta ja olosuhteet kuvattiin. Vanhat kartat osaltaan elävöittävät kylätaulua.

Kylätaulun kertomana lukija saa myös oivia ohjeita viinan vaaroista jo vuodelta 1644. Nauttiminen aiheuttaa myös nykypäivänä tunnettuja ilmiöitä. Oma lukunsa on tietysti merkittävänä toimijana kylässä vaikuttanut raittiusseura. Toimikausi alkoi jo 1903 jatkuen varsin vilkkaana muutaman vuoden, ja 1920 kieltolain varjossa tosi kiivaasti. Raittiusseuran päämääränä oli ehdoton raittius.

Kyläläiset muistivat suuren työn kylätaulun eteen tehnyttä Jorma Rinnettä lahjalla, jonka luovutti kylätoimikunnan puheenjohtaja Annele Varsamäki
Raittiusseuran tiimoilta syntyi myös legendaarinen sanonta: Liittykää Lauttijärven raittiusseuraa, siellä saa vähän ottaa. Sanonta sai alkunsa siitä, kun tiukkana raittiusseuralaisena tunnettu Lyyli Hamppula, myöhemmin Vanhatalo, erehtyi punaviinin olevan marjamehua. Lyyli kuittasi torunnan sanomalla, että sitä oli niin vähän. Näin väärinkäsityksestä syntynyt sanonta tavoitti pian koko Suomen tehden kylää tunnetuksi.
Kylätaulussa on yhteensä yli 17 kylää koskevaa asiatietoa.
Merikarvia-seuran puheenjohtaja Juhani Kotiranta tervehdyksessään kehui kylää elinvoimaisena ja vireänä kylänä. Tämän jälkeen hän yhdessä Jorma Rinteen ja kylän nuorimman, Väinö Varsamäen kanssa paljasti kylätaulun. Kyläläiset muistivat Jormaa lahjalla, jonka Annele Varsamäki luovutti. Lahjassa pätenee mainiosti myös raittiusseuran ohje. Itse tilaisuus jatkui kakkukahvien ja vilkkaan keskustelun puitteissa.
Kylätaulua peittävän verhon poistivat Jorma Rinne, oikealla, Merikarvia-seuran puheenjohtaja Juhani Kotiranta, kylän nuorimman, Väinö Varsamäen kanssa.
Päivitetty 24.8.2022 - Tulostettava versio -