Tämä sivu on tulostettu Merikarvia-seura ry:n internetsivuilta. perjantaina 29.3.2024 klo 14:34

Etusivu > Seura > Puheita > Puheenjohtajan terveiset 2018

Puheenjohtajan terveiset 2018

Hyvä kotiseututyön ystävä!

Kotiseudulla on merkitystä. Mitä kotiseutu Sinulle juuri tänään merkitsee?
Merikarvia-seura ottaa Sinut mielellään mukaasi toimintaamme - erityisesti Sinä nuori olet tervetullut joukkoomme.

Miten Sinä voisit edistä kotiseutusi hyvinvointia? Mielestäni, ehkäpä parhaiten liittymällä seuramme jäseneksi ja tuomalla oman panoksesi lisänä toimintaamme.

Vuosi 2017 on ollut seurallamme työntäyteinen. Olemme saaneet paljon aikaan yhdessä toimien.

Vuoden aikana saimme hienosti maaliin Sukujen Sillan Leader-hankkeemme. Hanke sai ansaittua huomiota laajalti myös Merikarvia ulkopuolella aina Amerikkaa ja Ruotsia myöden. Sen taival jatkuu nyt omaa elämäänsä etsien uutta tietoa merikarvialaisten juurista. Hanketyöryhmä teki arvokasta kotiseututyötä. Merikalastajain sanakirja on lisännyt merikarvialaisten tietoutta kalastusammatista, joka joskus oli merikarvialaisten laaja-alaista osaamista ja maankuulu silakkapitäjämme yksi toimeentulon antaja. Tämä Leaderhanke saa uutta sisältöä uuden Leaderhankkeen ” Sata saaren rantaa” kuvauksella ja tietopohjalla, joka on parhaillaan työn alla yhdessä Selkämeren Ystävien kanssa tekemässä tutkimuksessa. Toivon, että löydämme oivan ratkaisun toteuttaa Maankohoamismuistomerkki Krookkaan sopivalle paikalla muistuttamaan siitä, että maa kohoaa 7 milliä vuodessa eli metrin verran 140 vuodessa meidän merenrannikolla. Ilmiö muuttaa maisemaa niin, että jo oman elinajan aikana myös muutoksen havaitsemme.

Vuosi 2018 on ratkaiseva sen toteuttamisessa. Sitä hanketta hoitaa osaava työryhmä. Mielestäni merikarvialaiset ansaitsevat tämän muistomerkin Krookkaan.

Seuran järjestämä perinteinen Merikarvia-viikko palautettiin entiselle viettopaikalle, mikä oli hyvä asia. Tänä vuonna halusimme kertoa paikkakuntamme hautausmaiden historiasta tutustumalla kirkkoon, hautausmaihin ja hautausperinteeseen yhdessä seurakunnan edustajien kanssa. Perinteisessä kotiseutujuhlassa palkitsimme ensi kerran Vuoden kotiseututeko-palkinnolla Merikalastajain sanakirjan tekijät Lasse Love’nin, Juhani Mellanouran ja Juhani Aallon kunniakirjalla. Vuoden 2017 huvitusherraksi valitsimme Petri Tähkäsen, joka niin monipuolisesti tekee moniarvoista työtään merikarvialaisten hyvinvoinnin hyväksi. Uusmartat tekivät hyvää yhteistyötä kanssamme monissa tilaisuuksissa, josta haluan tässäkin yhteydessä kiittää.

Mielenkiintoinen ja tarpeellinen kotiseutupeli-Tiedäks sä haluaa lisätä omalta osaltaan mukavan ja rennon yhdessäolon kautta tuoda kotiseutuamme jokaiselle tutuksi kotiseutupelin kautta. Pieni, mutta tehokas, asiansa osaava työryhmä toteutti vuoden projektilla pelin myyntikuntoon. Peli painettiin porilaisessa pelitalossa Tacticissa. Työryhmä ahkeroi vuoden ajan käyttämällä sen valmistamiseen ainakin 3 000 talkootuntia. Toivottavasti viihdytte sen parissa. Seura aikoo toteuttaa muutamia yhtieisiä peli-iltoja, jonka avulla toivomme kotiseuturakkauden tulevan kaikkien lähelle.

Seuramme jatkaa kyliemme historiataulujen luomista kyliimme eräiksi matkailuvalteiksi. Ensimmäinen valmistui Alakylään yhdessä Alakylän Aktiivien kanssa. Hieno taulun avajaistilaisuus sai runsaan yleisön. Vuoden 2018 aikana valmistunee kaksikin uutta kylätaulua.

Seuran kotiseutuillat ovat jatkuneet vuoden 2017 aikana. Uutta kotiseutupeliä on mainostettu, samoin on kerrottu Merikarvia Historia II teoksen sisällöstä. Merikarvian Joulu 2017 tuli ajallaan joulumyyntiin. perinteikäs lehti kertoo seuramme toimin entisyydestämme unohtamatta tätä päivää yhdessä paikkakunnan leijonien kanssa.

Merikarvia-lehti on kertonut hienosti seuramme aikaansaannoksista ja muistakin Merikarvian kotiseutuhistoriaan kuuluvista asioista kuvineen, mistä tässä yhteydessä lämmin kiitos!

Toivotan kaikille Hyvää Joulua ja Onnellista työntäyteistä Vuotta 2018

(Kuvana voisi olla kotiseutupelin työryhmä kuvattuna pyttymuseolla. Kuvaajana Kristiina Dyer)