Tämä sivu on tulostettu Merikarvia-seura ry:n internetsivuilta. perjantaina 29.3.2024 klo 6:53

Etusivu > Tarinoita > Aku Tieran kirjoitukset > Aku Tiera, koska me niin tekisimme, vuosi 1901

Aku Tiera, koska me niin tekisimme, vuosi 1901

Aku Tiera

Koska me niin tekisimme?

1:si Että me panisimme, me miehet, kuulun Kalevan jälkeläiset, punaisen paidan housujemme päälle? –

Emme koskaan, mutta emme silti muita moiti – pitäkööt vaan – mutta me emme koskaan.

2:si Koska me niin tekisimme, että me kumartaisimme, polviamme notkistaen, jotain muuta tai muita kuin Jumalaa, oli ne sitten elollisia tai elottomia? – emme koskaan!

3:si Koska me niin tekisimme, että me sallisimme miehen paljastavan selkänsä ja toisen siihen lyödä ruoskalla, että tippuu veri, lohkee liha? – emme koskaan. Se sotisi ihmisyyskäsitettämme vastaan. Se on ollut – mutta hyljätty tapa meillä.

4:si Koska me niin tekisimme, että omaan pussiimme varastaisimme synnyinmaamme varoja, kun niitä meille uskotaan? – emme koskaan – se sotisi vastaan rehellisyyttämme. Emme tahdo, emmekä salli omalta itseltämme varastaa.

5:si Koska me niin tekisimme, että me kullan ja hopean välkkyessä unohtaisimme synnyinmaamme, möisimme sen edut, kauppaisimme itsemme Belsebubille? – emme koskaan, emme, sillä: ”Vaikk onni mikä tulkohon maa, isäinmaa se meille on!”

6:si Ja lopuksi: koska me niin tekisimme, että me omasta olennostamme luovuttaisimme, omasta Suomi äidistämme - emme koskaan, emme! Suomen kalliotkin toistavat takaisin: emme koskaan! Ja Imatran kosken tyrskyt vaahtopäät ne vihaisina, voimakkaina heittäytyvät vasten kosteita rantakalliotaan ja raudan lujasti huuhtovat yli sorjan Suomen niemen – emme koskaan, emme koskaan!

Lakit pois! Miehet ylös, neitoset myös ja yksin mielin, yksin kielin sa sointuisa

Maamme!

sillä ”laulusta me voiman saamme”

Akseli Granqvist, sittemmin vuodesta 1906 Hakosalo, kirjoitti Merikarvian Nuorisoseuran kuukausilehteen