Tämä sivu on tulostettu Merikarvia-seura ry:n internetsivuilta. perjantaina 26.4.2024 klo 12:20

Etusivu > Tarinoita > Jukka Uusitalon tarinat > Koulujen nimet

Koulujen nimet

Koska näyttää olevan sellaistakin mieltä, että Ahlströmin nimi voitaisiin jättää pois koulujen nimistä, muistuttaisin lahjoituksesta, jolla Ahlström lahjoitti koulun, tontin, metsää ja peltoa kunnalle. Ehtona oli, että Ahlströmin nimi säilyy kunnan koulun nimenä. Tästä syystä tuli sen koulun nimeksi, johon lopetettu Ahlströmin koulu yhdistyi, Ylikylä- Ahlström. Ilmeisesti kaikki ne henkilöt jotka ehdottavat nimen poistamista ovat tulleet Merikarvialle muualta, eivätkä näin tiedä kaikkia historiallisia perusteluita. Lahjoitukseen nimittäin sisältyi muutakin kuin koulurakennus, eikä lahjoituksen arvoa muuta se, että koulurakennus on purettu. Kunnioittakaa arvokkaan lahjoituksen ehtoa ja säilyttäkää Ahlströmin nimi koulun nimessä. Myös yhteiskoulun nimi on hyvä säilyttää.
Terveisiä Hämeenlinnasta
Jukka Uusitalo
Kirjoittaja on käynyt sekä Ahlströmin koulua että yhteiskoulua vaihtelevalla menestyksellä.