Tämä sivu on tulostettu Merikarvia-seura ry:n internetsivuilta. perjantaina 29.3.2024 klo 13:19

Etusivu > Tarinoita > Jukka Uusitalon tarinat > Kun meidän pässi pilasi suvun maineen

Kun meidän pässi pilasi suvun maineen

Setäni Arkka oli naimisissa muutaman vuoden Hilja Mustalahden kanssa. Heidän suhde kylmeni ja Hiljan tuntemukset käyvät hyvin ilmi seuraavasta tapahtumasta. Heillä oli Kalliovaarassa muutama lammas, mutta ei yhtään pässiä. Niinpä Arkka tuli lainaamaan meidän pässiä. Kun pässi päästettiin Kalliovaaran pihapiirissä olevien lampaiden joukkoon, istuivat Hilja ja Arkka Kalliovaran portailla seuraamassa tilanteen kehittymistä. Pässi nuuhkaisi parin lampaan takamusta eikä kiinnittänyt muuta huomiota lampaisiin vaan ryhtyi syömään ruohoa kaikessa rauhassa. Kun Hilja huomasi pässin käytöksen hän huokaisi syvään ja totesi: ” Samanlaisia koko suku.” Turhaan Hilja syytti pelkästään pässiä, sillä voihan vikaa olla myös lampaissa.

Terveisiä Hämeenlinnasta

Jukka Uusitalo
Kirjoittajakin kuului tuolloin tuon onnettoman pässin ”sukuun”