Tämä sivu on tulostettu Merikarvia-seura ry:n internetsivuilta. keskiviikkona 24.4.2024 klo 13:11

Etusivu > Tarinoita > Jukka Uusitalon tarinat > Näsin talo

Näsin talo

Oheinen valokuva on Antti Hassin äidin Maija Hassin arkistoista ja kuvan takana lukee ”Näsin talo”. Maijan täti oli Näsin emäntä, joten tätä kautta hänellä oli kuvia Näsin taloista ja ihmisistä.
Tämä talo on ilmeisesti Näsin päärakennus ennen tulipaloa, jossa tuhoutui kaikki pihapiirin rakennukset lukuun ottamatta Vähä-Näsin päärakennusta, joka sijaitsi tontin toisella laidalla. Seppo Näsi puratti tämän rakennuksen ja rakensi omakotitalonsa puretun rakennuksen paikalle. Nyt Seponkin talo on purettu ja tilalle tulee Salen laajennus.
Näsin suuri tulipalo perimätiedon mukaan tapahtui joskus 1900 luvun alkupuolella. Urho Näsi ( 1.5.1893 – 17.6.1948 ) oli tuolloin pikkupoika joka leikki tulella. Hän teki kaiketi omatekoisen pommin, jonka seurauksena syttyi tuo valtava tulipalo. Tästä Urho sai lisänimen Pommi. Urho tunnettiin tämän jälkeen ”Näsin Pommina”. Pommi nimi on periytynyt Urhon pojan pojalle.
Kuvassa olevan rakennuksen tilalle rakennettiin uusi päärakennus, jossa nykyään toimii Kiappara niminen kirpputori.

Terveisiä Hämeenlinnasta
Jukka uusitalo
Kirjoittajan on harmissaan, kun näin komea talo tuhoutui. Tämä Näsin talo olisi ollut säilyttämisen arvoinen.