Tämä sivu on tulostettu Merikarvia-seura ry:n internetsivuilta. torstaina 18.4.2024 klo 17:42

Etusivu > Tarinoita > Jukka Uusitalon tarinat > Notkee Ville

Notkee Ville

Muistan jotain kyseisestä henkilöstä Hänen oikea nimi oli kaiketi Ville Haanpää ja hän asui Pirunpaskassa. Muistan aika solakan miehen, joka kulki kumarassa ja kuljetti polkupyöränsä päällä keppejä, joista hän kotonaan vuoli vöitä pyttyteollisuuden tarpeisiin. Villen vuolinpenkki on nyt Pyttymuseossa. Sinne se päätyi, kun Antti Esko osti sen Villeltä ja maksoi siitä 50 markkaa. Isäni kertoi, että kun Ville oli nuori, hän oli erittäin notkea ja hänellä oli jaloissaan ponnistusvoimaa. Kun nuoret hyppäsivät korkeutta sahan purupenkalla, laittoi Ville riman sellaiseen korkeuteen, että se oli hänen pituus lisättynä kämmenen leveydellä. Mikäli Ville oli n. 180 sm pitkä ja siihen lisätään kämmenenleveys 15 sm, oli rima n. 195 senttimetrin korkeudessa. Tästä Ville hyppäsi kevyesti yli. Tämä oli kova tulos, kun huomioidaan hyppypaikka ja sen aikainen hyppytyyli. Olisi varmaan pärjännyt Urho Kekkoselle, joka oli aikakautensa parhaita vauhdittomine hyppyjen taitajia. Isäni kertoi myös, että kun sahan pihassa laitettiin useita tyhjiä tynnyreitä vieri viereen, aloitti Ville hyppäämisen jonon päästä. Hän hyppäsi tasajalkaa ensimmäiseen tynnyriin ja siitä välittömästi seuraavaan, jatkaen keskeyttämättä aina viimeiseen tynnyriin asti. Tämä oli suoritus johon harva nykyurheilijoista pystyisi. Olivathan tynnyrit niin syviä, että sieltä täytyi ponnistaa yli metrin korkeuteen. Kovakuntoinen mies.
Terveisiä Hämeenlinnasta
Jukka Uusitalo
Kirjoittaja ei ollut nuorena notkea eikä pystynyt hyppimään tynnyristä toiseen.