Tämä sivu on tulostettu Merikarvia-seura ry:n internetsivuilta. torstaina 18.4.2024 klo 19:29

Etusivu > Tarinoita > Jukka Uusitalon tarinat > Yrjö Huhtisen tarinoita

Yrjö Huhtisen tarinoita

Yrjö Huhtisen kertomaa
Istuin eräissä häissä Yrjö Huhtisen kanssa samassa ruokapöydässä ja Yrjö kertoi seuraavansisältöisen jutun.
Hän oli ollut 1960 luvun alkupuolella Neuvostoliitossa rakentamassa Tulomajoelle vesivoimalaa. Tämä oli suuri rakennusurakka jota suomalaiset rakensivat. Eräässä juhlassa Neuvostoliiton ministeri jakoi heille rakentajille ” Neuvostoliiton Työn Sankarin” kunniamerkin.
Kun Yrjö sitten noin kymmenen vuotta myöhemmin oli Eurajoella rakentamassa Olkiluodon ensimmäistä ydinvoimalaa, ryhtyivät suomalaiset rakentajat lakkoon. Yrjö ei halunnut lakkoilla ja se aiheutti ongelmia. Eräässä työmaalla pidettävässä rakennustyöväen kokouksessa oli esillä myös Yrjön asia. Kokouksessa oli mukana myös Rakennusliiton silloinen puheenjohtaja Aarno Aitamurto. Aitamurto oli myös Suomen Kommunistisen puolueen jäsen ja myöhemmin puolueen pääsihteeri. Aitamurto oli kysynyt Yrjöltä syytä siihen miksi Huhtinen ei halua mennä lakkoon. Yrjö oli selittänyt syyksi sen, että hän on syntynyt fasistien päämajassa ja että hänen vaimo on kuulunut Lotta Svärd-järjestöön ja että hän on niin isänmaallinen mies, että hän ei voi lakkoilla näin hädän hetkellä. Lisäksi Yrjö oli näyttänyt Aitamurrolle saamaan ”Neuvostoliiton Työn sankarin” merkkiä ja kysynyt, että onko puheenjohtajalla vastaavaa huomion osoitusta Neuvostoliiton taholta.
Kokouksessa oli päätetty, että Huhtinen saa jatkaa töissä, kunhan työt ovat vähäpätöisiä siivoustöitä.
Terveisiä Hämeenlinnasta
Jukka Uusitalo
Kirjoittaja kuunteli mielellään Yrjön juttuja.