Tämä sivu on tulostettu Merikarvia-seura ry:n internetsivuilta. perjantaina 29.3.2024 klo 8:40

Etusivu > Tarinoita > Lauri Hakosalon juttuja > Krookan silakanryöstötapahtuman vuonna 1960

Krookan silakanryöstötapahtuman vuonna 1960

Olin itse mukana tapahtumassa 19- vuotiaana nuorena lukiolaisena. Sastamalan miehet saapuivat vuonna 1960 Merikarvian Krookkaan sotaisin asein ja ilmein. He tulivat kalalaiturille vaatimaan verosaataviaan aina 500 vuoden takaa. Tätä Karkun vanhan kirkon korjaamisen hyväksi esitettyä historiallista kuvaelmaa saapui Krookkaan seuraamaan lähes 2000 ihmistä, paikkakuntalaisia ja muualta tulleita. Tästä tapahtumasta on säilynyt hienoja kuvia. Kenen ottamia kuvat ovat, sitä ei vielä ole minulla tiedossa. Mutta ne voivat olla kulttuurivaikuttaja Erkki Näsin ottamia? Vaiko ne ovat paikallislehden tai jopa maakuntalehden valokuvaajien ottamia. Mutta hienoja ne ovat ja ansaitsevat jälleen tulla kaikkien meidän katseltaviksi?
Sastamalalaiset suunnittelivat ja sitten toteuttivat ryöstöretken entisille eräalueille vanhan kirkon hyväksi. Paikallislehti kirjoitti vuonna 1960 asiasta näin: Mahtavan, vanhan Suursastamalan emäkirkko, nykyinen Karkun vanhaksi kirkoksi kutsuttu kirkko on jäänyt autioksi ja se uhkaa rappeutua kuten hälyttävät lehti-ilmoitukset kertoivat. Vanhan kirkon katto tulisi nostaa 16 kyynärää eli muinaiseen komeaan harjakorkeuteensa saakka. Se tulisi myös kattaa paanuilla, koska nykyinen pärekatto vuotaa. Kirkko on arvokas kulttuurimuistomerkki ja matkailunähtävyys. Tiedot varhaiskeskiajan eräretkistä, jotka ulottuivat sastamalalaisten kotikylistä Kuloveden, Rautaveden ja Liekoveden rannoilta Laviaan, Siikaisiin, Noormarkkuun ja Merikarvialle asti. Merikarvia, ruotsiksi Sastmola, oli sastamalalaisten muinainen kalastusranta. Heidän ”miehenmetsiään” oli mm Karhijärven rannoilla, Otamossa ja Arvejärven vaiheilla, saanut nimensä todennäköisesti Karkunkylän Arven talon mukaan ja monissa muissa paikoissa. Professori H. Ojansuu olettaa Karvia nimen johtuvan karkkulaisesta talonnimestä Karva ja muitakin todisteita on Sastamalasta tapahtuneen asutusvirtauksen puolesta. Näille vanhoille erämaille joko kotikylistä tai muualta muuttaneita uudisasukkaita oli entisenä aikana tapana käydä verottamassa tai suoraan sanoen ryöstämässä. Yhteisen kirkon kunnostamiseksi päätettiin silloin tällöin käydä kantamassa veroa. Merikarvialle suunniteltiin lähteä eräretkelle helatorstaina 26.5.1960 ja se suuntautuu aina Merikarvialle saakka. Retkeläiset tulevat silloin perimään silakkaveroa. Merikarvian satamassa on ajateltu pitää kotiseutujuhla asian merkeissä klo 18. Samana päivänä tapahtuu Noormarkussa Kaharilla toinen välikohtaus ulkomuseolla. Retkeläiset pukeutuvat keskiaikaisiin asuihin ja varustautuvat muinaisilla eränkäyntivälineillä ja asuilla. Ryöstösaaliina saadut silakat, voi ym. myydään Sastamalassa kirkon entisöintirahaston kartuttamiseksi. Eräretkeen liittyy mainoskulkue. Tyrvään seudun Museo- ja kotiseutuyhdistys vastaan käytännön järjestelyistä.
Sastamalan veronkantajat saapuvat Krookkaan
Mietitään, miten hommaa oikein jatketaan
Sastamalan verovouti julki lukee vaatimuksensa
Isot ja vahvat ovat aseet Sastamalan pojiilla
Komeaa merikarvialaista silakkaa, rasvasta ja isokokoista oli vielä tuolloin. Kelpaa niitä kuvata.
Yleisöäkin oli saapunut hyvin paikalle.
Silakan ryöstö on alkamassa.
Nelikon pärekoppa ja silakkapytty täytetään sastamalalaisille silakanryöstäjille.
Tänään 5.9.2022 Satamalaiset kävivät pitkästä aikaa kylässä, tutustumassa komeaan puukirkkoon ja Krokkaan sekä kuuntelemaa kotiseutuneuvos Jorma Rinteen kuvaamaan ja kertomaa hienoa eräretkeä nykyajassa vanhaa eräreittiä pitkin Merikarvian Krookkaan.

Olisi hyvä kerätä tästä aiheesta Merikarvia seuran verkkosivuille kattava otos, mitä piki miten, toivoo Merikarvia seuran entinen puheenjohtaja Lauri Hakosalo.