Tämä sivu on tulostettu Merikarvia-seura ry:n internetsivuilta. perjantaina 29.3.2024 klo 14:47

Etusivu > Tarinoita > Lauri Hakosalon juttuja > Merikarvialla vaikuttanut postinhoitaja Mathilda Sofia Holm oli Elias Lönnrotin kasvattitytär

Pärske, Lauri Hakosalo

Merikarvialla vaikuttanut postinhoitaja Mathilda Sofia Holm
oli Elias Lönnrotin kasvattitytär.
Lönnrot oli Suomen kansalliseepoksen Kalevalan kokoaja, kielentutkija ja lääkäri.

Sain äskettäin Juha Pöyriltä Posti- ja logistiikka-alan unioni PAUn jäsenlehden 3/2021, jossa oli
mielenkiintoinen artikkeli Merikarvian entisestä postinhoitajasta Mathilda Holmista.
Olen aiemmin kertonut postihoitaja Holmista ”Vanhoja muistellessani” -sarjassa, joten
aluksi tuosta jutustani kerron seuraavasti.
Merikarvian Posti 100v vuonna 1990.
Merikarvian kunnan päättäjät kaavailivat kuntaan postia jo vuonna 1887, mutta päättäjät pitivät sitä ensin liian kalliina.
Parin vuoden päästä siitä kuitenkin päädyttiin postia pyytämään.
Lupa saatiin vuonna 1890, mutta vasta vuonna 1893 vuokrattiin postille Jumpilta tarvittavat tilat.
Ensimmäinen postinhoitaja oli Mathilda Holm vuosina 1890-1902.
Nimi Sastmola jäi postitoimipaikan nimestä pois 1893. Senaatin kiertokirjeellä sen tilalle tuli Merikarvia.
Postia kuljetettiin tuolloin rannikolla sekä meritse että maitse.
Merikarvian postin toinen postinhoitaja oli Naema Forsberg, joka oli virassaan alle vuoden, vuoden 1903.
Vuonna 1903 virkaan nimitetty Naima Sahlstein puolestaan hoiti postia
vuoteen 1920 asti.
Katri Hakasalo toimi pitkään postinhoitajana, 1920-1949 saakka. Hän oli kunnansihteeri Hemminki Hakasalon puoliso.
Postilla oli Hakasalon aikana pienet tilat heidän talossaan Palokunnanmäellä, jota rakennusta ei enää ole.
Korkealle mäelle postikin tuli viedä vesikelkalla jyrkästä mäestä johtuen, sinne siis ei postiauto päässyt.
Lennätintoimipaikka saatiin 1.3.1944.
Vuonna 1952 posti muutti Koskivuon liiketaloon.
Vuonna 1955 posti muutti Osuuspankin taloon ja hyviin nykyaikaisiin tiloihin.
Aini Santola tuli postinhoitajaksi vuonna 1949. Siirtyi eläkkeelle vuonna 1976.
Lasse Männisto 1976-99, Helmi Tähtinen 1979-87 ja Seija Loven 1987 alkaen kuolemaansa saakka.
Vuonna 1979 Merikarvian posti muuttui Porin postialueen postikonttoriksi.
Juha Pöyrin kirjoitus avaa lisätietoa Matilda Holmista.
Hän oli renkivouti F.J. Helanderin tytär, joka syntyi Nummella Kovelan Ylitalossa 3.3.1857.
Talon iäkkäät lapsettomat omistajat luutnantti Fredrik Holm rouvineen ottivat tytön kasvatikseen ja antoivat hänelle sukunimensä. Mathilda pääsi kasvattivanhempiansa mukana 10-vuotiaana vierailulle Sammattiin Lönnrotin 15-huoneiseen Nikun taloon, jonne hän asettui pian asumaan.
Mathildasta tuli Lönnrotinn perheenjäsen ja tyttärien Idan, Elinan ja Theklan uskollinen ystävä.
Lönnrotin elämäkerran kirjoittaja Aarne Anttilan mukaan Mathilda oli harvinaisen hyvämuistinen ja älykäs.
Mathilda oli paikalla Sammatissa, kun Elias Lönnroth kuoli 19.3.1884.
Mathildasta tiedetään, että hän toimi opettajana valmistuttuaan Tammisaaren seminaarista opettajaksi, jota tointa hän hoiti vain kolme vuotta 1880-1883.
Holm pääsi Tammisaaren postikonttoriin harjoittelijaksi, josta hän sitten tuli Merikarvialle postinhoitajaksi vuosiksi 1890-1902.
Vuonna 1923 Mathilda pääsi eläkkeelle Nauvon postitoimiston johtajana.
Viimeiset vuotensa Mathilda Holm eli lepo- ja vanhainkoti Heimarissa, 1923-1928.
Hän kuoli 71-vuotiaana Mikkelin lääninsairaalassa 18.8.1928. Hänet on haudattu Ristiinan hautausmaalle.
Mathilha testamenttasi koko omaisuutensa Heimarille. Hänen jäämistönsä sisälsi paljon kulttuurihistoriallista arvokasta
aineistoa Elias Lönnrotin muiston vaalijana. Hän luovutti nämä aarteet Suomen Kirjallisuuden Seuralle. Häneltä jäi mittava postikorttikokoelma vuosilta 1900-1952, jossa on myös hänelle Merikarialle tulleita postikortteja.