Tarinoita > Jukka Uusitalon tarinat > Soli sitä aikaa ko Merikarvialla hiihdettiin Jaskan hiihto
« Edellinen | Seuraava »

Soli sitä aikaa ko Merikarvialla hiihdettiin Jaskan hiihto

Jaskan hiihto hiihdettiin 1.1.1979 – 21.4.1979. Se oli eräänlainen kestävyyshiihto. Siinä hiihdettiin jatkuvasti, kuten nykyään sanotaan 24/7, eli kaksikymmentä neljä tuntia vuorokaudessa seitsemänä päivänä viikossa. Hiihto hiihdettiin pururadalla.

Hiihdon idean isä oli Innon puheenjohtaja Jaakko Hanhilahti. Hiihtotempauksen perustava kokous pidettiin 20.1.1978. Kokouksessa oli Jaskan lisäksi yksitoista miestä. Yksi oli Altti Mäntylä. Hän oli innokas viestin hiihtäjä. Altti hiihti yövuoroja ja kävi päivisin töissä. Hänestä tuli myöhemmin Innon kunniapuheenjohtaja. Sitten kerättiin lahjoituksia. Järvinen lahjoitti suksia, Reima hiihtoasuja ja Rex voiteita. Myös jalkineita ja sauvoja saatiin lahjoituksena. Vielä sovittiin, että hiihtäjien tulisi olla merikarvialaisia, koska hiihto oli Innon ja Merikarvian kuntaa koskeva hiihto. Sovittiin, että yövuorolaiset hiihtävä 912 metrin valaistua rataa ja päivävuorolaisille oli tehty valaisematon
lisälenkki, jolloin lenkin pituudeksi tuli 1787 metriä.

Hiihto aloitettiin keskiyöällä 1.1.1979, kun kello oli 0.00 ja vuosi vaihtui. Ensimmäisen vuoron hiihti Jaakko Hanhilahti. Aluksi oli tarkoitus hiihtää muutama viikko, mutta hiihdon edetessä tavoiteltiin jo uutta maailmanennätystä. Sovittiin, että jokainen hiihtäjä laittaa päälleen tätä hiihtoa varten tehdyn hiihtoliivin. Näin tämä liivi oli ikään kuin viestikapula. Hiihtoon osallistui 115 merikarvialaista joista 20 oli naisia. Naisista innokkaammat hiihtäjät olivat Ritva Mäkinen ja Hilla
Stenroos. Ritva Mäkinen hiihti miehensä Jaakko Mäkisen kanssa yhteensä yli 2000 km. Nuorin hiihtäjä oli 6-vuotias Markus Salo ja vanhin 73-vuotias Heimo Meura. Hiihdon alkukuukausina oli pakkasta ja latu pysyi hyvässä kunnossa. Maaliskuussa ilma lämpeni ja ladun kunto heikkeni. Huhtikuussa jouduttiin latua paikkaamaan muualta kerätyn lumen avulla. Kun Jaakko Hanhilahti lähti viimeiselle vuorolle lauantaina 21.4.1979 klo 14 mukanaan joukko hiihtäjiä, oli latu aivan vetinen eikä siinä enää seuraavana päivänä voitu hiihtää.

Altti Mäntylä oli yksi innokkaista hiihtäjistä. Hän muistelee omaa osuuttaan seuraavasti.

Näin Jaskan hiihto jatkui yhtäjaksoisesti 110 vuorokautta ja 15 tuntia. Oli syntynyt kestävyyshiihdon uusi maailmanennätys, mikä kirjattiin Guinnessin kirjaan. Kilometrejä kertyi yhteensä 30283 km ja muutama metri vielä päälle.

Tällaisiin suorituksiin pystytiin enne vanhaan Merikarvialla.
Tähän juttuun olen hankkinut tietoja Kerttu Pollarin kirjasta Merikarvian Into 1896 – 1996 ” Satavuotias ja elämänsä vedossa” sekä Altti Mäntylältä.

Terveisiä Hämeenlinnasta
Jukka Uusitalo

Kirjoittajakin olisi hiihtänyt tätä viestiä, jos olisi tuolloin asunut Merikarvialla.
Päivitetty 8.9.2023 - Tulostettava versio -