Seura
Myytäviä tuotteita
Seura > Perustaminen

Perustaminen

Merikarvia-seura perustetaan: Seura on perustettu vuonna 1993. Seura kerää ja tallentaa kotiseututietoutta. Seuran perustavaan kokoukseen kutsuttiin 5.5.1993 olevalla ilmoituksella Merikarvia-lehdessä. Perustava kokous pidettiin sunnuntaina 30.5.1993 Vanha-Heikkilässä, entisessä Kouhin sahasuvun päätalossa alkaen kello 19.00.

Seuran rekisterinumero on: 177.918. Merikarvia-seura on merkitty yhdistysrekisteriin 25.11.1999.

Seuran perustavaan kokoukseen 30.5.1993 osallistui 26 henkilöjäsentä. He olivat nimenkirjoitusjärjestyksessä: Altti Mäntylä, Juhani Aalto, Pirjo Kuuskeri, Jorma Peltoniemi, Lauri Hakosalo, Rauno Ruissalo, Ilmo Saari, Irma Vanamo, Heimo Ollila, Tuulikki Seppälä, Ritva Karipalo, Kyllikki Esko, Liisa Manninen, Antti Karipalo, Heimo Ratala, Pekka Tuominen, Heikki Holmi, Maija Itäkylä, Kaija Tiainen-Anttila, Anna-Maija Rinne, Disa Myntti, Osmo Silto, Jorma Rinne, Vesa Heikkilä ja Eero Seppälä.

Seuran toiminnasta perustamisvuonna 1993 Merikarvia-lehti kertoo seuraavasti:

Merikarvia-seuran alkusanat lausuttiin Vanha-Heikkilässä, jossa allekirjoitettiin seuran perustamiskirja. Tilaisuudessa valittiin seuran ensimmäinen hallitus: Puheenjohtajaksi valittiin professori Ville Kaipainen ja hallituksen varsinaisiksi jäseniksi Reijo Ostamo, Heikki Holmi, Jorma Peltoniemi, Vesa Heikkilä, Olavi Järvinen, Kaisa Kokko, Ritva Karipalo, Jorma Rinne, Rauno Ruissalo ja Liisa Manninen. Henkilökohtaisiksi varajäseniksi valittiin Aarno Tarkkio, Juhani Aalto, Eero Lehtojoki, Ilmari Erkkilä, Eero Seppälä, Sirkka Juhola, Paula Nygård, Mikko Meura, Osmo Silto ja Liisa Sumia.

Opisto-kulttuurilautakunnan puheenjohtaja Altti Mäntylä avasi kokouksen. Hän totesi, ettei kulttuurityöhön ole kunnan taholta juurikaan voitu osoittaa varoja. Esimerkiksi kalastusmuseoon ei ole saatu rahaa eikä muuhunkaan tarpeeseen. Siksi seuran perustamisella pyritään saamaan talkoovoimin apua erilaisiin kulttuurikohteisiin. Mäntylä näki tärkeäksi saada yhteisen monipuolisen Merikarvia-päivän vieton käyntiin.

Merikarvialaisten kiinnostus kotiseututyöhön tulisi saada syvällisesti heräämään seuran avulla. Seura haluaa kehittää museotoimintaa, edistää luonnonsuojelua ja parantaa maisemanhoitoa.

Merikarvia-lehti kertoo 23.6.1993, että Merikarvia-seura järjestäytyi ensimmäisessä hallituksensa kokouksessa valitsemalla seuralle sen ensimmäisen sihteerin hallituksen ulkopuolelta. Valituksi tuli Irma Vanamo. Varapuheenjohtajaksi valittiin arvalla kahdesta ehdokkaasta Jorma Rinne. Rahastonhoitajaksi valittiin Kaisa Kokko.
seuramme logo
Päivitetty 7.5.2022 - Tulostettava versio -