Seura
Merikarvia-seuran 30-vuotis juhla
Myytäviä tuotteita

Huvitusherra 2016

Merikarvia-seuran Huvitusherran titteli ja kunniakirja myönnettiin tänä vuonna pitkän linjan matkailuyrittäjä Sirkka-Liisa Koivuniemelle. Aviomiehensä Markun kanssa hän on kasvattanut arkisen aherruksen ohessa kaksi lasta myös maalaishenkisiksi ja perinteitä kunnioittaviksi. Niitä arvoja halutaan siirtää sukupolvelta toiselle.

Sirkka-Liisa eli Sirkkis istahti myös tilaisuuden juhlahaastateltavaksi ja jututtajana toimi seuran puheenjohtaja Lauri Hakosalo. Juhlakalu kertoi jo pienenä tyttönä tienneensä Koivuniemen herran tulosta.
- Joskus haaveena oli nukketeatteri, joskus taas lasten hoitokoti, mutta viimeiset 25 vuotta on vedetty lapsellista maatilamatkailua.

Tila saa tunnustusta siitä, että siellä lapset saavat nähdä nykyisin jo hankalasti löydettäviä kotieläimiä. Yrittäjä korostaa, että tärkeitä asioita tilalla ovat myös luonto ja perinteet.
- Tärkeitä ne ovat myös omille lapsillemme. He eivät edes tiedä elämästä ennen Koivuniemen herraa. Jopa miniäni olen katsonut sillä silmällä, että hän osaa lypsää, tuore huvitusrouva vitsaili.

Yrityksen aputoiminimi on MuuMaa ja se syntyi niin, että ensin oli kotieläinpiha ja seuraavaksi kotieläintarha.
- Wilma Schlizewski, silloinen Hantta Krause, totesi, ettette ole mikään kotieläintarhakaan ja näin syntyi kotieläintila.
Vuonna 2008 Koivuniemet päättivät, etteivät enää ole vain tila, vaan oikea MuuMaa.

Huvitusherran titteli annetaan ansioituneelle kotiseututyöntekijälle. Koivuniemen Herra on Sirkkiksen ideoima omaperäinen viihdekeskus. Lapset saavat osallistua myös lehmän lypsyyn, eläinten hoitoon, ruokkimiseeen ja rapsutukseen.
- Kaikki tämä on mitä hienompaa kotiseututyötä, mistä Merikarvia-seura haluaa palkita, sanotaan kunniakirjassa.

Yrittäjä on tyytyväinen kunnalta saamaansa panostukseen.
- Kunnan tavoin olemme aina olleet hyvin itsenäisiä ja itsepäisiä. Yhteistyötä, hyvää sydäntä ja uskoa on löytynyt kunnantalon jokaisesta kerroksesta. Hän uskoo, että matkailussa on potentiaalia olla merkittävä elinkeinohaara paikkakunnalla.
- Tulevaisuus tuo mukanaan monenlaisia ponnistuksia - ja tottakai meillä on oma lehmä ojassa, ihan konkreettisesti, Sirkkis sanaili.

Kotiseutujuhlaa vietettiin rennolla otteella. Perhetrio Virran, Timo Kankaisen ja Nakkilan sahamusisoinnin lisäksi kotiseutuneuvos Jorma Rinteen havainnollisti sitä, miten yli 14 miljoonaa puupyttyä on Merikarvialla aikanaan syntynyt. Hän haastoi uusia puuastian tekijöitä esiin, oppimaan esi-isien aloittamaa perinnetyötä. Harvoin juhlassa on kaiveltu nenäliinoja esiin, mutta nyt niin kävi, kun imitaattori Pertti Oskari Kangas roolihahmoineen pääsi vauhtiin estradilla. Naamat vakavoituivat vasta yhteislaulussa, kun Satakunnan laulu kajahti tilaisuuden lopuksi.

Päivitetty 7.5.2022 - Tulostettava versio -