Seura
Merikarvia-seuran 30-vuotis juhla
Myytäviä tuotteita
Seura

"Merikarvia-seuran tehtävä on kohottaa kotiseudun arvostusta asukkaiden ja vierailijoiden silmissä. Siksi kerromme menneisyydestä ja nykyisyydestä. Tärkeintä olisi kertoa tulevaisuudesta, mutta siihen emme pysty. Mutta tulevaisuus rakentuu menneisyyden perustalle ja jokainen voi siten rakennella omat tulevaisuudenkuvansa. Olipa tulevaisuus minkälainen tahansa, olemme merikarvialaisia ja ylpeitä siitä."
- Jorma Rinne, Merikarvian Joulu 2013

Seura on perustettu vuonna 1993. Seura kerää ja tallentaa kotiseututietoutta.
Seuran jäsenmäärä on lähivuosina pyörinyt 200 hengen molemmin puolin.
Seuran rekisterinumero on: 177.918. Merikarvia-seura on merkitty yhdistysrekisteriin 25.11.1999.
Seuran ensimmäinen puheenjohtaja oli Ville Kaipainen vuodet 1993 ja 1994.
Vuodesta 1995 alkaen seuraa on johtanut ansiokkaasti Jorma Rinne. Hän luopui 31.12.2014 seuran puheenjohtajan tehtävästä.
Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin 1.1.2015 Lauri Hakosalo. Lauri luopui urakastaan 31.12.2019 ja seuran uudeksi puheenjohtajaksi valittiin vuonna 2020 Juhani Kotiranta.

Tänään Merikarvia- seuran tulot kertyvät jäsentuloista, joululehtituloista sekä kirjamyynti tuloista. Seuran menot koostuvat kotiseutujuhlan sekä kesäretken kuluista, kokouskuluista, posti-, pankkikuluista ja konttoritarvikkeista, vakuutuksista, stipendeistä sekä huomionosoituksista, nettikuluista ja kalustokuluista.

Seuralla on omat kotisivut ja oma pöytäviiri vuodelta 2012 sekä kunnanvirastotalossa oma nimikkohuone.

Seuran toimintaa johtaa hallitus, johon kuuluu 10 jäsentä ja heillä jokaisella on henkilökohtainen varajäsen. Hallitus kokoontuu noin 8 kertaa vuodessa. Sihteeri ja rahastonhoitaja voi olla hallituksen ulkopuolinen henkilö.

SEURAN ENTISIÄ JA NYKYISIÄ TOIMIJOITA
Altti Mäntylä
Altti Mäntylä oli vuonna 1993 perustamassa Merikarvia-seuraa eli kotiseutuyhdistystä Merikarvialle. Hän on osallistunut siitä lähtien aktiivisesti seuran toimintaan hallituksen jäsenenä. Seura on valinnut hänet Huvitusherraksi, joka on arvokas huomionosoitus seuratyöntekijälle. Mäntylä on hoitanut monessa kotiseutujuhlassa ansiokkaana juhlan juontajana.

Mäntylä on aktiivinen kirjoittaja. Hän oli vuonna 1982 perustamassa Merikarvia-lehteä, joka on mainio pitäjälehti. Mäntylä on lehden yksi ahkerimmista kirjoittajista. Hän on kirjoittanut musiikkimies Arkka Uusitaloa käsittelevän kotiseutukirjan.

Altti Mäntylä on toiminut kolmeen otteeseen 12.12.1896 perustetun urheiluseura Merikarvian Innon puheenjohtajana vuosina 1983-87, 1993-96 ja 2011-12. Seuran sihteerinä 1976-1980. Suunnistus on Mäntylän ominta urheilua. Mäntylä on toiminut myös kunnanvaltuutettuna.

Altti Mäntylällä on monialainen Merikarvian kotiseututuntemus ja hän on merkkinsä ansainnut.

Altti Mäntylä
Anja Luusalo
Anja Luusalo on ansiokkaasti pitänyt huolta seuramme nettisivuista ja erityisesti hän on seuran hienoista valokuvasivuista. Hän opettanut monia tutustumaan seuramme sivustoihin ja muutenkin opastaa seniori-ikäisiä tietotekniikan ihmeelliseen maailmaan.
Vesa Heikkilä
Vesa Heikkilä on ollut alusta alkaen mukana seuran toiminnassa. Vesa on pitänyt huolta Merikarvia-viikon eri tilaisuuksien ohjelmien laatimisesta. Vesa Heikkilälle mieskuoroharrastus on tärkeä, myös LC Merikarvian Lions -työhön hän on osallistunut jo pitkään. Syntyperäisenä merikarvialaisena Vesa tuntee meren, Krookan ja merellisen historiamme.
Seija Väre
Merikarvia-seura palkitsi seuran arvokkaimmalla omalla huomionosoituksella, seuramme viirillä Seija Vären. Seija toimi useita vuosia seuran sihteerinä sekä monenlaisen työn puuhanaisena ja on nykyisin seuran rahastonhoitaja. Seija Väre on kirjoittanut paikallislehteen ja Merikarvian joululehteen.

Merikarvian-seuran tervehdys 1997, Jorma Rinne
Merikarvia-seura perustettiin neljä vuotta sitten, merikarvialaisten ja Merikarvian kanssa tekemisissä olevien yhdyssiteeksi. Seuran tarkoitus on toisaalta vaalia ja tallentaa perinnettä sen eri muodissa ja toisaalta elää nykyajassa ja kehittää kotiseutua tulevaisuutta varten.

Perinteen vaalimisessa ovat aina viimeiset hetket käsillä. Tiedon ja taidon haltijat vanhenevat, esineet ja rakennukset katoavat ja lahoavat, uusi korvaa entisen, vanha väistyy. Mitä vanhemmasta asiasta on kysymys, sitä vähemmän siitä tiedetään ja sitä arvokkaampaa on tieto. Eilispäivän esineet viskotaan kaatopaikalle uuden tieltä huomaamatta, että niilläkin on oma arvonsa myöhemmin. Niistä tulee oman aikakautensa perinnettä, kun aikaa kuluu. Aikanaan puukengät hävitettiin niin suurella riemulla, että näytekappaletta on vaikea löytää edes museoista.

Merikarvia-seura on kunnan tuella järjestänyt kotiseutumuseon esineet miellyttävällä tavalla nähtäviksi ja kehitellyt kalastusmuseota. Seura suunnittelee puuastiateollisuutta koskevaa museota sekä erityiskokoelmien kuten metsästykseen liittyvien esineiden näytteille asettamista.

Seuran tehtävänä on esineiden ja tietojen kerääminen ja huoltaminen. Tässä tehtävässä tarvitaan kaikkien asukkaiden yhteistyötä seuran jäsenyydestä riippumatta. Seura toivoo, että paikkakuntalaiset tarjoaisivat perinne-esineitään museoille. Esine varustetaan selityksin ja antajan nimilaatalla.

Nykypäivää seura elää järjestäessään kotiseutujuhlan Merikarvia-viikon yhteydessä. Tulevaisuudenuskoa seura luo näyttämällä, että menneinä vaikeinakin aikoina on pärjätty ja päästy eteenpäin. Merikarvia-seura on voimavaroiltaan heikko, mutta jäsenistön ja muiden merikarvialaisten tuella se yrittää täydentää niitä toimintoja, jotka muilta jäävät vähälle huomiolle. Jokainen voi auttaa sitä joko liittymällä jäseneksi tai muuten auttamalla.

- Merikarvian-seuran tervehdys 1997, Jorma Rinne
Päivitetty 5.6.2022 - Tulostettava versio -