Seura
Merikarvia-seuran 30-vuotis juhla
Myytäviä tuotteita

Sukujen silta -hanke

Sukujen silta –hanke Merikarvialla:

Merikarvian ja Pohjois-Satakunnan alueelta on lähtenyt suuri määrä asukkaiksi Kanadaan, Yhdysvaltoihin, Australiaan ja Ruotsiin. Monet jälkipolvet ovat menettäneet sukukontaktinsa Suomeen. Sosiaalisen median ja englannin kielen lisääntyneen käytön myötä monet ovat alkaneet etsiä suomalaisia juuriaan sekä sukulaisiaan. Merikarvia-seuran jäsenille, sekä kunnassa toimiville sukututkimuksen harrastajille on vuosien varrella tullut lukuisia selvityspyyntökyselyjä Merikarvialta 1800-1900 luvulla lähteneiden siirtolaisten jälkeläisiltä sekä heidän sukulaisiltaan. Sukujen silta –hanke auttaa näitä suomalaissyntyperäisiä henkilöitä löytämään juuriaan ja sukulaisiaan.

Hankkeessa etsitään erilaisia ratkaisumallivaihtoehtoja, joilla voidaan selkeästi indeksoida eri paikkakunnilta lähteneet henkilöt sekä heidän lähisukulaisensa. Dna-testauksen yleistyminen ja sen tuomat mahdollisuudet otetaan huomioon etsittäessä sukulaisuuksien välisiä ratkaisumallivaihtoehtoja. Merikarvia-seuran tavoitteena on myös kerätä historiallista tietoa ja tarinoita siirtolaisista sekä luoda tietopankki ja pysyvä web-näyttely niin suomalaisten kuin ulkomaistenkin yhteistyökumppaneiden käyttöön. Lisäksi etsitään tietoa Leader yhteistyöohjelma-alueen sekä paikallisten yhteistyökumppaneiden avulla näiden siirtolaisten synnyin- ja asuinpitäjistä, matkailukohteista, tapahtumista sekä kulttuurista Suomessa.

Hankkeen aikana tuotetaan aineistoa, mitä voidaan käyttää esimerkiksi teemallisissa yleisöluennoissa ja koululaisten oppimateriaalina. Hanke kartoittaa mahdollisia, potentiaalisia yhteistyökumppaneita Euroopasta, Pohjois-Amerikasta sekä Australiasta, jotka sitoutuvat yhteistyöhön myös mahdollisessa Leader -jatkohankkeessa. Hanke toteutetaan Leader yhteisöohjelman-alueen sekä paikallisten yhteistyökumppaneiden avulla. Hankkeen aikana järjestetään siirtolaisteeman mukaisia näyttelyitä ja aiheeseen liittyviä yleisöluentoja Merikarvialla.
Oheisena 54 sivuinen pdf-tiivistelmä "v. 1865 jälkeen Amerikkaan lähteneet
joiden syntymä- tai kotipaikaksi oli ilmoitettu lähtiessään Merikarvia"
Luettelossa saattaa löytyä jonkun henkilön nimi useampaan kertaan. Se
johtuu siitä, että kyseinen henkilö teki useamman matka edestakaisin.
Tietoja luetteloon on koottu useista kymmenistä eri arkistroista ja
tietolähteistä mm. Suomesta, Ruotsista, Tanskasta, Saksasta, Englannista,
Skotlannista, Yhdysvalloista ja Kanadasta.
Walter Frykholm kirjoittaa: This was taken in Merikarvia sometime in the early 1900’a. Probably before 1905. It shows my great grandmother, Ida Alexanderia Inberg, her daughter, Amelia Wendia Inberg and my great grandfather, Jaakko Åsten.
Päivitetty 3.6.2022 - Tulostettava versio -