Seura
Merikarvia-seuran 10- ja 20-v juhlat
Merikarvia-seuran 30-vuotis juhla
Myytäviä tuotteita
Seura > Merikarvian kylätaulut ja maankohoamismerkki > Köörtilän perinnetaulu kertoo kylän ja sataman historiaa

Köörtilän perinnetaulu kertoo kylän ja sataman historiaa

Heinäkuun 2020 alussa pystytetty Köörtilän perinnetaulu kertoo kylän ja lähiseudun vanhaa historiaa kuvin ja tekstein. Taulu sijaitsee Köörtilän kalasatamassa, paikassa, joka myös tunnetaan nimellä Skiffelin venesatama.
Taulun kustannuksista vastaa Köörtilän Yhteisten Alueitten Osakaskunta yhdessä Merikarvia-seuran myöntämän tuen turvin. Taulun on rakentanut, sekä aineistoa koonnut ja puuhamiehenä toiminut Asko Virta. Pystytykseen ja maalaukseen on lisäksi osallistunut talkoolaisia kiitettävästi.
Taulun keskeisin kuva on Milja Tommilan kokoelmista. Kuva on otettu Rantatien ja Pooskerintien risteyksestä joskus 1800-luvun lopulla. Pienemmässä, Asko Virran ottamassa kuvassa kylämiljöö on kuvattu tänä vuonna. Museoviraston kokoelmista on kuva, jossa Rävelin saari on kuvattuna lännestä itään vuonna 1934. Taulussa on lisäksi muita kuvia.
Köörtilän kylällä on varsin monipuolinen historia, josta riittää perinnetauluun vaihtuvaa aineistoa. Sahatoiminta, laivanrakennus ja purjehtiminen vaurastuttivat rantakylää, jonka historia ulottuu aina 1300-luvulle. Laivanrakennusta ei nykypäivänä kylässä ole, mutta Kumpuselän veneveistämön puuveneet, pienet ja isommat ovat maankuuluja. Veneitä
valmistuu jo viidennessä polvessa.
Vihkimistilaisuus elokuun lopulla kokosi paikalle noin 60 henkeä. Vihkimisen suoritti Köörtilän Yhteisten Alueiden Osakaskunnan hallituksen jäsen Asko Virta. Puheessaan Virta toi esille taulun syntyvaiheiden lisäksi myös tuen, sekä kiinnostuksen hanketta koskien.
Merikarvia-seura puheenjohtaja Juhani Kotiranta korosti puheessaan taulun merkitystä.
- Perinnetaulujen merkitys, vanhan ja myös uudemman tiedon siirtoa nykypolville, on kulttuuria parhaimmillaan. Kaunis kiitos myös kaikille hankkeen onnistumiseen osallistuneille. Merikarvia-seura arvostaa tekoanne, sekä samalla kannustaa myös muita kyliä vastaavaan kulttuuritekoon.
Köörtilän kylä on yksi Merikarvian vanhimmista asutuista kylistä. Asutusta on ollut jo 1300-luvulla. Idyllinen Köörtilän kalasatama huokuu historiaa. Satamassa on säilynyt rantahuoneita, kala-aitta ja verkonkuivatuspuita kalliokentällä. Satamassa on myös veneiden laskupaikka, joka on varsin vilkkaassa käytössä.
Taulun puuhamies Asko Virta esittelemässä Köörtilän Yhteisten Alueiden Osakaskunnan venesatamassa sijaitsevaa perinnetaulua.
Kuva 1800-luvun lopulta kertoo Köörtilän kylän silloisesta asutuksesta ja tiestöstä. Kuva on saatu Milja Tommilan albumista.
Jutun laatija: Altti Mäntylä
Päivitetty 24.8.2022 - Tulostettava versio -