Seura
« Edellinen | Seuraava »

Kotiseutuliiton julkilausuma 2022

KAIKILLA ON OIKEUS KOTISEUTUUN - Kotiseutuliitto kannustaa yhteistyöhön

Kotiseutuliitto vetoaa kulttuuritoimijoihin ja paikallisiin yhdistyksiin, jotta kotiseudultaan eri syistä lähtevät voisivat tuntea olonsa maassamme kotoisaksi. Erityisesti kotiseututyötä tekevillä yhdistyksillä on mahdollisuus tukea kotiutumista monin tavoin. Kaikki paikkakunnalla asuvat, sinne aiemmin muuttaneet ja uudet muuttajat ovat oikeutettuja tasa-arvoiseen ja kunnioittavaan kohteluun. Jokaisen tulijan tarina on yksilöllinen ja ainutkertainen – jokaisella on oikeus kotiseutuun. Kotiseutuyhdistykset voivat toivottaa tulijat tervetulleiksi, järjestää kaikille avoimia mahdollisuuksia kohtaamiseen ja auttaa verkostoitumisessa. Tulijat voivat osallistua kotiseutunsa kehittämiseen tuomalla omaa kulttuuriaan osaksi uuden yhteisönsä kulttuuria. Asukkaat, jotka ovat asuneet paikkakunnalla pitemmän aikaa ja asukkaat, jotka viivähtävät paikkakunnalla vain hetken, ovat kotiseututyössä yhtä tärkeitä. Yhteisiin tilaisuuksiin ja toimintaan osallistumalla kaikki voivat kokea yhteisöllisyyttä. Parasta kotiseututyötä on aina se työ, jota tehdään yhdessä. Avoimuus, ystävällisyys ja mahdollisuus osallistua auttavat rakentamaan sellaista tulevaisuuden kotiseutua, joka kuuluu kaikille.
Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön keskusjärjestö ja yksi maan suurimmista kansalaisjärjestöistä. Kotiseutuliitto vaalii kulttuurin monimuotoisuutta ja kulttuuriperintöä, nostaa esille paikalliskulttuureita, tukee kotiseututyötä sekä vaikuttaa yhteiskunta- ja aluesuunnitteluun. Liiton jäsenistöön kuuluu noin 750 kotiseutu-, kaupunginosa- ja muuta yhdistystä, yli sata kuntaa ja maakuntien liitot. Kotiseutuliiton jäsenkentässä toimii noin 150 000 aktiivista kansalaista.
Terveisin,
Anna-Maija Halme