Tarinoita > Antti Yliknuussin tarinoita > Aarne, onnittelumme 1950-luvulta

Aarne, onnittelumme 1950-luvulta

Olipa lehdessämme upea juttu Aarnesta. Se herkisti, herätti muistoja. Kesät 1957-59 kuluivat Rosenlewin hommissa satamassa laivausten ja mereenajojen parissa. Tapasimme usein. Opin tuntemaan miellyttävän, rauhallisen karvilaisen.

Palaan suveen 1958. Elettiin kaunista kesäkuuta. Meillä siinä Satakunnan laiturilla oli siisti toimisto, tilava, hyvät makuulaverit ja yleisessä käytössä ollut puhelin.

Hacklin hoiti suurimman osan pyöreän puutavaran laivauksista. Lasse Ingströmillä pääartikkeleina olivat pylväät, mutta myös pienempiä laivaajia oli kuten Krinni-Antti.

Työkaverinani oli Starkmanin Urho, monitoimimies. Hänestä sanottiin: "Fodu on itte Krookka!"

Meillä oli mereenajo menossa. Aikani kului puutavara-autojen mittauksissa. Meneillään oli myös täyden lautan vaihto. Kahvittelitte konttorissamme. Fodun ja sinun seurassasi oli legendaarinen puutavaramies: Krinni-Antti!

Venemiehet olivat viestittäneet, että Tapion pohjassa olevassa Antin lautassa on paljon uppopuita. Anttihan oli persoona, ei sellaisia ole, myönteisellä tavalla rehvakka, lempeä ja se ääni, se tuli kuin tynnyristä, eikä kaima volyymejä säästellyt!

Odottelitte Antin kanssa Lasse Ingströmiä, menitte toteamaan tilanteen. Ingström tuli veneellä seuranaan työnjohtajansa, Tepponen, "Viipurin poikii!" Metsänhoitaja ihmetteli konttorista kuuluvaa mekkalaa. Kerroit: "Ei siellä riidellä, Fodu ja Antti kaatavat Maalaisliiton hallitusta!"

Sovimme venemiestemme Einon ja Paavon kanssa, että he menevät mukaan. Niinhän siinä kävi. Uppopuita oli paljon. Porukalla asia hoidettiin. Ei ollut merkitystä, oliko eri firman lautta. Anttia ihmetytti, mistä näin tuoreet puut olivat tulleet.

Seurasimme kanssasi Lindenin Heikin ja Laineen Pentin kuormanpurkua. Heikillähän oli neuvostoliittolainen GAZ, pensavehje, menovettä kului paljon. Edullisinta oli ajo lähialueilta, kippiä kun ei ollut. Työ oli yhtä kuormausta/ purkausta.

Muistan sanasi: "Siinä mitataan Antti miestä!" Sanasi kertoivat ajan suhtautumistavasta. Oltiin mukana kaverin tuskassa.

Teen aikamatkan 1950-luvulle. Tuolle tutulle laiturille tulee joukko ystäviä, kanssaeläjiä, kunnioittamaan merkkipäivääsi. Haitaristeina ovat Veikot, Siulo ja Österman, solistina ja joukon johtajana Mieslaulajien ykköstykki, Salmelan Yrjö.

Kuorossa ovat Sundelin, Veikkolan Matti, Kuusisen Toivo, Välimäen Lauri, Alman Franssi, Sevion Heimo, Lehtojoen Jaakko, Metsä-Vikin kioskin kantaporukka Kortessalon Kirrin johdolla, Fodu, venemiehemme Eino ja Paavo, Henrikssonin Emppu, Kulosaaren Väinö, Sannan Vilho, Välimaan Taisto. Pauli puuttuu, taitaa olla pyydyksillä. Sitova sopimus on, jokainen laulaa! Katsoppas; savustamon flikat kantavat laatikoita, vastasavustettuja koko porukalle!

Onnittelukonserttimme päättyy koskettavaan Albatrossiin. Aarne, kiitos yhteisistä muistoista!

Sinua onnittelee

Antti