Tarinoita > Jukka Uusitalon tarinat > INNON NUORET JA MIEHET SUURKISOISSA 1947

INNON NUORET JA MIEHET SUURKISOISSA 1947

Lauri Hakosalo kirjoitti Lukon nuorten osallistumisesta Suurkisoihin vuonna 1947. Samoihin kisoihin osallistui Merikarvialta myös Innon joukkue. Lukon joukkueessa oli 23 jäsentä ja Innon joukkueessa 44. Näin ollen Merikarvialta osallistui noihin kisoihin yhteensä 67 nuorta ja aikuista miestä. Kun huomioidaan, että Merikarvialla toimi myös TUL:n alainen seura Merikarvian Mars, jossa oli kymmeniä nuoria ja aikuisia, jotka urheilivat ja harrastivat liikuntaa, voidaan todeta, että tuohon aikaan Merikarvialla urheiltiin ja harrastettiin monenmoista liikuntaa. Tuolloin urheilua harrastavat nuoret ja osin aikuisetkin eivät tehneet kovin jyrkkää jakoa Innon ja Marsin välillä. Oli esim. yhteisiä pesäpallopelejä ja muutakin toimintaa. Into oli suurin ja vanhin seura ja Mars seuraavaksi suurin. Lukko sivukylän seurana oli melko pieni verrattuna Intoon Ja Marsiin. Kuitenkin oli hieno asia, että Lukkokin sai joukkueen Suurkisoihin. Heidän joukkue ei kuitenkaan ollut täysipainoinen. Heiltä puuttui aikuisten miesten ryhmä. Kun verrataan Lukon kuvaa ja Innon kuvaa, huomataan, että molemmissa on nuorin ryhmä, jolla on asuna valkoinen t-paita ja siniset urheiluhousut. Vähän iäkkäämmillä on valkoinen t-paita ja tumman siniset pitkät housut. Innon kuvassa on vielä aikuiset miehet, joilla on sininen t-paita ja valkoiset pitkät housut. Kaikilla oli pipo päässä. Jokaisella ryhmällä oli oma ohjelma, jota harjoiteltiin monta kertaa ennen kisoihin menoa. Kisoissa sitten ryhmät voimistelivat omissa ryhmissä muiden joukkueiden kanssa. Kiinnitin myös huomion kuvissa olevien nuorten ikään. Lukon ja Innon joukkueissa nuorten ryhmässä oli useita 1930 ja 1931 syntyneitä. Innon joukkueessa me nuoremmat olemme syntyneet vuosina 1934 – 1936. Lauri mainitsee, että Into uinui silloin kun hän urheili Lukon joukoissa. Tuskin Into uinui, mutta toiminta saattoi olla vähäisempää kuin mitä oli Lukolla.
Terveisiä Hämeenlinnasta
Jukka Uusitalo
Kirjoittaja oli Innon jäsen jo vuonna 1946
Eturivi vas – oik: Heikki Vainio, Esa Hurtola, Kauko Nyros, Matti Itäkylä, Veikko Pohjola, Heimo Salo, Sulo Leinonen, Pentti Vainio, Veikko Hakasalo, Antti Yliknuussi, Pentti Ratala, Raimo Lukola, Jukka Uusitalo, Hannu Hiltunen, Altti Purosalo, Heikki Saine, Eero Nurmi
Keskirivi vas – oik: Aimo Lindell, Paavo Hakasalo, Erkki Viertola, Antti Viertola, Vilho Stenback, Lasse Peltonen, Lasse Hiltunen, Antti Särme, Simo Rantala, Risto Rantala, Pentti Nojomaa, Pentti Vuorela, Juhani Mäkipuro, Erkki Anttila
Takarivi vas - oik: Antti Ratala, Arvo Saari, Reijo Vuorela, Hannu Mahlamäki, Pentti Vettenranta, Erkki Itäkylä, Väinö Mäkinen, Pauli Arvola, Kalevi Purosalo, Hannes Siulo, Olavi Dahlros, Ilmari Viinamäki, Viljo vuorinen.
Päivitetty 7.10.2022 - Tulostettava versio -