Tarinoita > Jukka Uusitalon tarinat > Muistikuvia Merikarvialla 1950- luvulla toimineesta torvisoittokunnasta

Muistikuvia Merikarvialla 1950- luvulla toimineesta torvisoittokunnasta

Merikarvialla on torvia soitettu jo 1920-luvulta lähtien erilaisissa kokoonpanoissa. 1950-luvulla toiminut soittokunta perustetiin kahdesta soittokunnasta. 1949 oli perustettu Työväenyhdistyksen torvisoittokunta, jota johtivat ainakin J.Maininki ja Aarne Uusitalo. Myös vuonna 1949 setäni Aarne Uusitalo ryhtyi perustamaan nuorisoseuran yhteyteen soittokuntaa ja se aloitti toimintansa heti 1950 luvun alussa. Muutaman vuoden kuluttua nämä kaksi soittokuntaa yhdistyivät ja silloin puhuttiin Merikarvian torvisoittokunnasta. Olemme muistelleet Grönrosin Joukon ja Itäkylän Matin kanssa ketkä soittivat tässä soittokunnassa. Tulimme seuraavaan tulokseen. Tässä soittokunnassa soittivat ainakin seuraavat henkilöt: Erkki ja Matti Itäkylä (isä ja poika), veljekset Valtteri Niemi ja Veikko Valkama, veljekset Paavo, Pentti ja Veikko Hakasalo, Eero Valtonen, Jukka Vuori, Antti Salmi, Jouko Grönros, Erkki ja Kauko Rata (isä ja poika), Antti Esko, Mikko Väre, Jaakko Vaihinen, Ensio Kirkanen, Tenho Kankainen, Reijo Vuori sekä vähän myöhemmin tulivat mukaan Arvo Virtalainen, Samppa Sipilä ja Timo Pitkäranta. Johtajana toimi Aarne Uusitalo.
Soittokunta harjoitteli pääasiassa palokunnan talolla ja kesäisin he soittivat usein ulkona palokunnan mäellä ja näin musiikki kuului koko Ylikylän alueella. Usein he soittivat myös Itäkylän pihassa sekä joskus myös meidän myllyllä, jolloin äitini tarjosi soittajille pullakahvit. Näistäkin paikoista musiikki kiiri vettä pitkin yli Ylikylän. Soittokunta soitti erilaisissa tilaisuuksissa, häissä, syntymäpäivillä ja erilaisissa juhlissa sekä hautausmaalla, kun vainajaa laskettiin hautaan. Aina kun isäni Eelis Uusitalo oli mukana juhlissa, hänelle soitettiin marssi ” Muistoja pohjolasta”
Tuohon aikaan järjestettiin Satakunnan ja Pohjois-Satakunnan laulujuhlia. Näissä kilpailtiin myös torvisoittokuntien kesken. Piti soittaa kaikille yhteinen kappale ja yksi om alintainen kappale. Arvostelulautakunta sitten arvioi kunkin soittokunnan soitot ja ratkaisi voittajan. Arvioon ei vaikuttanut soittajien pukeutuminen tai torvien kirkkaus, vaan soiton puhtaus ja omavalintaisen kappaleen vaikeusaste. Merikarvian soittajat voittivat lähes aina nämä kilpailut. Kilpailijoiden taholta tuli toivomus, että Merikarvian soittajat lopettaisivat torvisoiton ja aloittaisivat vaikkapa tanhuamisen, koska voittaja oli jo ennalta tiedossa. Myös Merikarvian kuorot menestyivät näissä juhlissa. Olin mukana näissä juhlissa ja kuljin torvisoittokunnan mukana nuottitelineen kantajana.

Terveisiä Hämeenlinnasta
Jukka Uusitalo