Tarinoita > Jukka Uusitalon tarinat > Ulkoistaminen on nyt muotia

Ulkoistaminen on nyt muotia

Päivittäin kuulee uutisia, joiden mukaan valtio, kunnat tai yksityiset yritykset ulkoistavat toimintojaan. Jopa yksityiset ihmiset tekevät näin. Olen miettinyt mitä kaikkea voitaisiin ulkoistaa, jos oikein haluttaisiin.
Valtio voisi esim. ulkoistaa vankeinhoidon. Varmaan Venäjältä tai Virosta saataisiin niin edullinen tarjous, että valtio säästäisi monta miljoonaan euroa vuodessa ja meidän vankilarakennukset vapautuisivat muuhun käyttöön. Myös verottaja voisi jatkaa hyvin onnistunutta ulkoistamista. Onhan verottaja siirtänyt jo nyt alv:n keräämisen ja tilittämisen yrittäjien tehtäväksi. Samoin on ulkoistettu palkoista perittävien veronpidätyksien ja sosiaali- ja vakuutusmaksujen tilittäminen yrittäjien tehtäväksi. Tämä on järjestetty vieläpä niin, että verottaja ei maksa yrittäjille minkäänlaista korvausta näistä verottajalle kuuluvien töiden tekemisestä. Tämä on erittäin onnistunut ulkoistaminen. Nykyinen hallitus voisi ulkoistaa hallitusvastuun. Oppositio hoitaisi sen varmaan paremmin, jos niiden puheisiin on vähänkin uskomista. Kunnat ja seurakunnat voisivat ulkoistaa kaiken toimintansa. Yksityiset yritykset ja muut yhteisöt voisivat näin pikkujoulujen aikaan ulkoistaa firman pikkujoulun viettämisen. Olisi yritys, joka juhlisi firman työntekijöiden puolesta pikkujoulujuhlan. Näin juhlimisesta vapautuvat työntekijät voisivat olla tämänkin ajan töissä. Juhlia seuraavana päivänä olisi työntekijöiden työkunto hyvä eikä aikaa kuluisi työkavereiden kanssa muistellessa, mitä kaikkea tuli juhlissa tehtyä. Juhlien hinta tietenkin määräytyisi siitä, kuinka paljon juhlijat ryyppäävät, syövät, remuavat, rikkovat paikkoja, oksentelevat tai muuten sikailevat. Yritys, jonka nimi olisi esim. Pikkujoulujuhlijat Oy, palkkaisi henkilöitä, jotka kestävät pitkäaikaista juhlintaa. Näitä varmaan löytyy jokaiselta paikkakunnalta.
Yksityiset ihmiset voisivat myös ulkoistaa monta asiaa. Esim. kahden viikon loma Kanarialla tulisi paljon halvemmaksi, jos antaisi sen vieton sellaisen henkilön hoidettavaksi, joka jo asuu Kanarialla. Tämä raportoisi kuvien kera näiden kahden viikon tapahtumat. Ei tulisi lentomatkoja eikä muita tarpeettomia kuluja. Avioliitossa voisi olla ulkoistamisen mahdollisuuksia. Nyt jo on olemassa Aviomiespalvelu-nimisiä firmoja. Nämä tarjoavat palvelujaan erilaisten pienten tehtävien tekemiseksi. Tehtävät ovat tyypillisiä miesten töitä kotitaloudessa. Tehtävää voisi laajentaa käsittämään kaikki muutkin miesten tehtävät, kuten lasten ja vaimon hoito, siivoukset ja ruuan laitto, leipominen yms. Miehet vapautuisivat omiin harrastuksiin, kuten television katseluun, kavereiden kanssa kaljalla käyntiin, jääkiekko-otteluiden seuraamiseen jne. jne. Olisi tietenkin myös mahdollista, että miehet ulkoistaisivat juuri nämä harrastuksensa ja keskittyisivät isän ja aviomiehen velvollisuuksiin.
Myös naiset voisivat ulkoistaa äidin ja vaimon tehtävät. Kyllä mahdollisuuksia löytyy.

Terveisiä Hämeenlinnasta ja hauskaa Pikkujoulujen aikaa toivottaa
Jukka Uusitalo
Kirjoittaja voisi ulkoistaa näiden juttujen kirjoittamisen.
Päivitetty 28.4.2022 - Tulostettava versio -